Kundservice
Har du frågor gällande butiker, produkter eller beställningar kan du kontakta oss via e-post här. Gäller frågan byte, retur eller reklamation så hänvisar vi den typen av ärenden direkt till någon av våra butiker. Kontakta din lokala Lekextra-butik så hjälper dom dig vidare.
Vi svarar dig inom 24 timmar på vardagar, med något längre svarstid på helger och röda dagar.
Du hittar butikernas öppettider och kontaktinformation i butiksöversikten.
Mer information kring beställningar, villkor, hantering av personuppgifter mm kan ni läsa längre ner.
Uppdaterade medlemsvillkor
Vi har gjort ändringar i Lekextras kundklubb som påverkar om du får värdekuponger och födelsedagskuponger. Man får inga kuponger innan man godkänt medlemsvillkoren. Detta låter oss använda din information som du gett oss för att kunna skicka kupongerna via e-post. Du kommer fortfarande samla poäng på dina köp, men vi kan inte skicka ut några kuponger innan din profil är uppdaterad.
För att uppdatera dina kundinställningar kan du klicka på länken ovan och registrera din e-post eller telefonnummer som är registrerad i kundklubben. Då kommer du få tillgång till dina kundklubbsinställningar. Här får du även översikt över dina aktiva kuponger och se hur många poäng du samlat och hur långt det är kvar till nästa bonus.
Har du frågor kring detta eller annat kring vår kundklubb kan du skicka e-post till info@lekextra.se så hjälper vi dig så snart som möjligt.
Click & Collect
Med Click & Collect kan du enkelt reservera de leksaker du önskar hos en av våra fysiska Lekextra-butiker. Click & Collect är tillgängligt i ett antal av våra butiker och styrs av vad den lokala butiken har på lager.
Klicka in på produkten för att se vilka butiker som har varan på lager i dropdown-menyn och beställ varan därifrån. Du kan även välja varan och trycka på köp, för att därefter få upp sökfältet där du kan skriva in ditt postnummer eller ort för att hitta närmaste butik med varan på lager. Du kan även tillåta oss att använda din position för att hitta närmaste butiken. Den funktionen har flera fördelar och gör processen enklare för dig då du får upp de butiker du är närmast överst i listan.
Är du medlem i kundklubben kan du enkelt logga in och din information blir då tillgänglig i varukorgen. Är du inte inloggad fyller du i namn, e-post, telefonnummer och trycker på ”Skicka beställningen”. Glöm inte att läsa och bekräfta villkoren först.
Varorna är reserverade under 48 timmar efter att beställningen är lagd och du kommer få ett meddelande om upphämtning via e-post och/eller SMS så snart din beställning är packad och redo för att hämtas.
Om butiken du lagt din beställning i av någon anledning har slut på produkten så lagret inte stämmer, kommer butiken höra av sig till dig.
All betalning sker i butiken när du hämtar ut din beställning.
Priser
Lekextra är en kedja som ägs av oberoende handlare, där var och en äger en eller flera butiker.
Vi har gemensamma inköp och en gemensam administration och marknadsföring, men den enskilda butiken har frihet att själva bestämma delar av sitt sortiment samt priser. Därav kan priserna variera från butik till butik och från butik till webbsidan. Om du beställer varor via Click & Collect garanterar vi att du alltid får vårt lägsta pris oavsett om det är på nätet eller i butiken.
Vi varken kan eller får bestämma priserna i våra butiker från centralt håll..
Bytesgaranti
En leksak som köpts i någon av våra Lekextra-butiker kan bytas i vilken annan Lekextra som helst, så länge varan räknas som en del av den butikens sortiment. Leksaken måste vara hel och säljbar i oskadad orginalförpackning. Byte måste ske inom rimlig tid efter inköp.
Integritet
Behandling av personupplysningar
Med anledning av den nya personuppgiftslagen uppdaterar vi hur vi lagrar din data för att den skall vara säker. Det är frivilligt för den som besöker vår webbplats att uppge personuppgifter anpassade till våra tjänster, t ex. för att ta emot nyhetsbrev. Behandlingsunderlaget är ett samtycke från den enskilda om inget annat framgår.
Godt Sagt är databehandlare och vår leverantör för utveckling och underhåll av webbsidan och nätbutiken. Upplysningar som samlas in i samband med driften av webbsidan lagras på egen server som drivs av leverantören. Det är endast Godt Sagt som har tillgång till upplysningarna som samlas in. Ett eget databehandlingsavtal mellan Lekextra och Godt Sagt styr vilken information leverantören har tillgång till och hur den ska behandlas.
Integritet och cookies
När du besöker vår webbsida kommer webbläsaren ladda ner cookies. Det är små textfiler som utväxlas mellan webbläsaren och vår webbsida och som används för att få webbsidan att fungera bäst möjligt.
Som nätanvändare kan du välja att neka lagring och användning av cookies.
Cookies på webbsidan
Det är Godt Sagt som levererar näthandelsplattformen/molntjänsten för vår webbsida och som står för teknisk utveckling, drift och underhåll.
Se här fär en översikt över vilka cookies som används och för att ställa in ditt samtyckt till olika klassificeringar av cookies.
Säkerhetscertifikat (SSL)
Det är säkert att besöka vår webbsida då den har säkerhetscertifikat som bekräftar webbsidans identitet och säkrar att all kommunikation är krypterad. Vi använder erkänt säkerhetscertifikat från en ledande aktör, Commfides (även leverantör till Altinn.no)
Syftet med kryptering är att säkerställa säker datakommunikation mellan server (vår webbplats) och klient (din webbläsare). Detta inkluderar ett digitalt certifikat för att bevisa att webbplatsen och dess användare är äkta.
Personupplysningar
Personinformation som samlas in och behandlas för registrerade användare i den här webbutiken är:
- Kontaktinformation som namn, adresser, e-postadress och telefonnummer
- Lösenord lagras envägskrypterat
- Köptransaktioner/ordrar med leveransinformation, vald frakt- och betalningsmetod (inte betalningsupplysningar som kreditkortsinfo)
- E-postkommunikation som ordrebekräftelser, erbjudanden och systemmeddelanden.
- Annan information som användarnamn, lösenord, språk, varukorg, inköpslistor och favoriter.
- Godt Sagt som leverantör av molntjänsten samlar in och använder trafikinformation, t ex. webbläsartyp och IP-adress och lagrar detta under en begränsad period. Dessa loggar/data plockas inte ut och används i andra sammanhang. Syftet med denna lagring är:
- Att uppräcka och förhindra säkerhetshot
- Att leverera stabila och snabba molntjänster
- För att kunna undersöka och spåra eventuella bedrägeriförsök eller skadliga handlingar mot molntjänsten.
Personupplysningar till ERP-system
Vi överför för närvarande följande information från denna webbplats till vårt affärsystem (ERP):
- Kontaktinformation som namn, adresser, e-postadresser och telefonnummer
- Köptransaktioner/order med leveransinformation
Om Godt Sagt för kundens räkning överför personuppgifter till system utanför Godt Sagts miljö som är integrerade med molntjänsten, till exempel kundens affärssystem (ERP), har Godt Sagt inget ansvar för behandlingen av personuppgifter i ett externt system.
Tillgång till personupplysningar
Registrerade användare hittar personuppgifter vi har lagrat i webbutiken/webbplatsen under Min sida efter inloggning. Frågor angående personuppgifter kan ställas här.
Så här avvisar eller raderar du dina cookies
Avvisning av cookies:
Du kan alltid avvisa cookis på din dator genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Var du hittar dessa inställningar beror på vilken webbläsare du använder. Du ska dock vara medveten om att om du gör detta kommer det att finnas många funktioner och tjänster som du inte kan använda eftersom dessa funktioner och tjänster kräver att webbplatsen kan komma ihåg de val du gör.
Radering av personupplysningar
Cookies som du tidigare har accepterat kan senare enkelt raderas. Om du använder en dator med nyare webbläsare kan du radera dina cookies genom att använda kortkommandon: CTRL + SHIFT + Delete. Om dessa inte fungerar, och/eller du använder en MAC, måste du först klargöra vilken webbläsare du använder och sedan klicka på relevant länk nedan:
Google Chrome
Safari
Firefox
Tänk på: Använder du flera webbläsare måste du radera cookies i var och en.
Villkor
Varorna är reserverade åt dig i 48 timmar efter att beställningen är gjord och du får en bekräftelse via e-post och SMS så snart produkterna är packade och klara för upphämtning. Bekräftelsen fungerar också som bevis på att varorna har reserverats och avsatts åt dig. Varorna skall hämtas vid avtalad tid.
Vi gör vårt absolut bästa för att skicka ut ett meddelande så att du kan hämta dina varor vid önskad tidpunkt, men observera att om du har en tidsfristen är på mindre än 2 timmar kan vi inte garantera att önskad upphämtningstid kommer hållas.
Skulle det vara fel i lager, eller om andra skäl uppstår till att du inte kan köpa de varor du vill ha, kommer du att bli kontaktad av den aktuella butiken.
Click & Collect gäller endast varor som finns i våra fysiska butiker och inte nätvaror som endast finns online.
Vid avbeställning eller frågor om din Click & Collect-beställning ber vi dig kontakta butiken där du har uppgett att du önskar hämta varorna.
Kontaktinformation till butikerna hittar du här..
Frågor och svar
När kan jag hämta mina varor?
Beställningen måste hämtas inom 48 timmar. Om varorna inte hämtas annuleras beställningen.
Vad behöver jag ha med när jag hämtar varorna?
Butikspersonalen behöver ditt namn, mobilnummer eller referensnummer för att kunna ta fram rätt beställning.
Var i butiken kan jag hämta varorna?
Kontakta personalen i butiken så hjälper dom dig på plats.
Kostar det extra att reservera varor?
Tjänsten är helt gratis. Du betalar endast för de varor du väljer att köpa.
Kan jag beställa hem varor?
Nej, detta är en ren Click & Collect-tjänst, men du kan alltid kontakta butiken som har varorna och fråga om butiken har möjlighet att skicka varorna till dig mot en fraktkostnad. Du hittar kontaktinformation till våra butiker här.
Vilka butiker är anslutna till Click & Collect?
Du kan se hela listan här